המילה קארמה הפכה נפוצה מאוד ,בשנים האחרונות יחד עם שלל ביטויים כמו "קרמה טובה" "קרמה רעה" ועוד. אז  מי זו ? או מה זו ? הקרמה הזאת …

קארמה בפשטות היא יחס סיבה >>> תוצאה  למשל  אם אזרע חיטה תגדל לי חיטה  לא יגדל לי פלפל אם אחנה באדום לבן ישנו סיכוי טוב שאקבל קנס .אם אקפוץ מבניין גבוה כח המשיכה ירסק אותי במפגש עם הקרקע .

אז הבנו את הרעיון (דרך אגב גם האמרה היהודית "מי שטורח בשישי אוכל בשבת" גם רעיון קרמטי)המהדרין של חוק הקרמה מותחים את החוק לא רק בקיום הזה אלא כחוט מקשר בין כל הגילגולים של הנשמה ,כלומר יחס הסיבה תוצאה לא מוגבל לגילגול אחד אלא לכל הגילגולים שנשמה ספציפית זאת עוברת.

הרעיון מבחינה פילוסופית נשמע צודק , למשל אם נשמה א רצחה את נשמה ג (ששניהם היו בגופים נשמות לא יכולות להרצח) בגילגול 12  אזי נשמה ג יכולה לרצוח את נשמה א בגילגול 34  אך מציבה בעיות  כמו פאטליזם  הרוצח חייב לקבל את עונשו ,החוב כל חוב חייב להפרע ,ואז יש כאן מין ביטול הרצון החופשי (הנקמה בוא תבוא כמניע עמוק) יש כאן גם שיפוטיות והגדרות שמתאימות לקיום הפיזי  כמו ( רוע ,טוב, נקמה צדק) ושיש כאלו שאומרים שהן חסרות משמעות בעולם שלמעלה.

בכל מקרה גם אם הקארמה היא כאן ועכשיו ,שנדע שכל מעשה שלנו הוא מעשה שיכול להדהד ,למשל אם דחפנו והקדמנו מישהו בתור ,הוא התעצבן ,הגיע הביתה וצעק על אישתו ,שהלכה לבית הספר (מורה) וצעקה על תלמיד ,שבכה  והכה את אחותו ,שבכתה והכעיסה את האבא ,שצעק על הפועל שלו….וגו וגו' ,אותו הדבר בכיוון החיובי הקרמה יכולה להדהד ,לכן הקרמה אומרת לנו ,תחשוב טוב לפני כל פעולה ,כל פעולה ולו הקטנה ביותר כלפי  מישהו יכול להדהד