הכל צפוי והרשות נתונה
הרי יש פה סתירה ,אם הכל צפוי וידוע מה משמעות הבחירה ? (אתה בוחר אוטומטית ולא לפי רצון חופשי) אכן אלפי אנשים במשך שנים
דשו וחקרו באימרה הזו של רבי עקיבא , חשבתי על כך רבות אם העולם היה דטרמיניסטי אזי איזה משמעות הייתה לו ? למקור ?(ה’)
משהו פה לא מסתדר…
7 מיליארד אנשים ,נשמות ,מליארדים של חיות החל מחיידקים ועד פילים ,מזג אויר ,אתני הטבע ,אסונות טבע ,מכוניות מטוסים ..בכל
הבליל האינסופי כמעט ,יכולות להיות כמעט אינסוף הסתברויות של נתיבי חיים.טוב לא אינסוף בכל זאת פיל לא ידבר בשפת אדם ולאדם
לא יצמו כנפיים ,והים לא יהפוך אדום ,אם כן יש טריליונים של אפשרויות אבל לא אינסוף.
ואז נזכרתי במשחקי המחשב , דיסק משחק ,למשל פיפיא 2015 (משחק כדורגל ממוחשב) אם למשל אקח 50 שחקני המחשק הזה ואבקש מהם להתחיל לשחק ,אזי כל שחקן יבחר לו שתי קבוצות ויצור משחק יחיד ומיוחד רק לו ,גם אם שני שחקנים יבחרו
את אותן שתי הקבוצות עדיין  המשחק לא יהיה זהה, למשל לזה תהייה קרן בדקה השניה ,ולשני יהיה  הוצאת חוץ בדקה
זו משחק לא זהה.
אם כן אנו רואים שבדיסק אחד ישנם מליארדים של אופציות נתיב ,כך גם החיים המקור צרב את כל האופציות האפשריות  שלנו  ואנחנו  בדיסק החיים בתור שחקנים בוחרים את הנתיב היחיד מכל שלל מליארדי ובליוני האופציות
 (הכל צפוי > דיסק הרשות נתונה > הבחירות שלנו.